بررسی مبانی آسیب شناختی روانی و روان درمانی از دیدگاه عطار نیشابوری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده نرگس هنردوست
- استاد راهنما حسین اسکندری احمد برجعلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هر نظریه و دیدگاه علمی و از جمله نظریه های آسیب شناسی روانی و روش های روان درمانی بر پیش فرض های معین فلسفی و فرهنگی خاصی تکیه دارد. طراحی و مدل سازی و ارائه نظریه های علمی متناسب با فرهنگ بومی و در راستای بومی سازی علم نیازمند کاوش در مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی آثار دانشمندان هر سرزمین می باشد. در همین راستا و به منظور تعیین مبانی آسیب شناختی روانی و روان درمانی، در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، تلاش شده تا مبانی انسان شناختی، روان شناختی و روش شناختی مندرج در آثار عطار مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان داده است که عطار انسان را موجودی مختار می داند که می تواند در طول زندگی خود تغییر کند. انسان موجودی شناخت پذیر است. قدرت ذهنیت در انسان می تواند موجب پیدایش پندار و خیال نادرست شود و زمینه را برای آسیب فراهم کند. در نگاه عطار آسیب در کمین همه انسان ها است. او تعادل ظاهری و زندگی روزمره را مورد نقد قرار می دهد و آسیب را در دل خوش کردن به ظواهر، سرخوشی و کافی دانستن آن می داند. سکون و حرکت نداشتن مانعی است که اجازه نمی دهد انسان در مسیر رشد و کمال قرار گیرد. عطار برای رفع این مشکلات، سلوک را پیشنهاد می کند. سلوک شامل طی کردن مراحل و مراتبی است که موجب رسیدن انسان به کمال حقیقی می شود.گذر از این مراحل مستلزم درد کشیدن و تحمل سختی هاست که از نظر عطار این درد و رنج سازنده است. انسان برای عبور از مراحل سلوک به رهبر و راهنما نیاز دارد. عطار برای زبان اهمیت قابل توجهی قائل است و بر همین اساس مسائل انسان را با استفاده از روش استعاری بررسی می کند. این نوع کاربرد ویژه ی زبانی در سراسر داستان ها و تمثیل هایی که درآثارش نقل می کند، دیده می شود. زبان، معبر مناسبی برای شناخت انسان است. راهنما برای هدایت سالکان از زبان استعاری بهره می گیرد. در این میان با گفتگو و سخن گفتن، سالک برای ادامه راه ترغیب می شود. زبان استعاری ابزاری است که عطار برای روشن شدن مسائل انسان از آن بهره برده است. او باورها، تفکرات، نیات وخواسته های انسان را به صورت تمثیلی و با بکار بردن استعاره های متنوع به گونه ای ملموس انتقال می دهد و بیان می کند و با همین زبان، راهکار های مناسب را ارائه می دهد. تحلیل زبان شناختی در نگاه عطار جایگاه ویژه ای دارد به طوری که وی معتقد است با تحلیل زبان استعاری و حکایتی می توان به بررسی مسائل انسان پرداخت.
منابع مشابه
بررسی مبانی آسیب شناختی روانی و روان درمانی از دیدگاه مولانا
در تحقیق حاضر با بهره گیری از روش توصیف کیفی تحلیل محتوا، مبانی آسیب شناختی روانی و روان درمانی (مبانی انسان شناختی، روانشناختی و روش شناختی) به علت تاثیر گذاری ویژه بر نظریه های آسیب شناسی روانی و روان درمانی، در دیدگاه مولانا مورد بررسی قرار گرفت. در مبنای انسان شناختی به طور ویژه به بررسی موضوعات آزادی- جبرگرایی، تغییرپذیری، عینیت- ذهنیت و تعادل- تکامل پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان می د...
15 صفحه اولدیدگاه عطار نیشابوری در خصوص عدم
Non-Being, in parallel with being, has always been among the major thoughts of philosophers as well as mystics. ‘Attār, proficient enough in the fundamentals of Islamic philosophy and mysticism, has made clear his viewpoint about Non-Being with subtle allusions and elegant purports. The present study aims to, first investigate the attitudes of eminent figures regarding the relationship between ...
متن کاملروان شناسی مثبت در الهی نامه ی عطار نیشابوری
الهی نامه ی عطار نیشابوری، سرشار از آموزه های اخلاقی، عرفانی و دینی است که عطار در آن با بیان حکایت ها، داستان ها و تمثیل های گوناگون به طور مستقیم و غیرمستقیم به مسائل تربیتی و اخلاقی عنایتی ویژه داشته است. امروزه در نظریاتی که از سوی صاحب نظران روان شناسی مطرح می شود، می توان نکات دقیقی را دریافت که بسیاری از آنها را در سخن بزرگان ادب و فرهنگ این سرزمین نیز می توان ملاحظه نمود. روان شناسی مثب...
متن کاملروان شناسی مثبت در الهی نامه ی عطار نیشابوری
الهی نامه ی عطار نیشابوری، سرشار از آموزه های اخلاقی، عرفانی و دینی است که عطار در آن با بیان حکایت ها، داستان ها و تمثیل های گوناگون به طور مستقیم و غیرمستقیم به مسائل تربیتی و اخلاقی عنایتی ویژه داشته است. امروزه در نظریاتی که از سوی صاحب نظران روان شناسی مطرح می شود، می توان نکات دقیقی را دریافت که بسیاری از آنها را در سخن بزرگان ادب و فرهنگ این سرزمین نیز می توان ملاحظه نمود. روان شناسی مثب...
متن کامل«پندنامه» از عطار نیشابوری نیست
مثنوی پندنامه ازجمله آثار فراوانی است که بهنادرست به عطار نیشابوری نسبت دادهاند؛ منظومهای که هنوز هم انتساب آن به عطار در میان برخی منتقدان ادبی با تردید همراه است. این مقاله به مطالعۀ سبکشناختی پندنامه ازنظر ساختار، زبان، محتوا و مقایسۀ آن با منظومههای قطعی و مسلّم عطار میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد انتساب پندنامه به عطار نیشابوری نادرست است؛ زیرا این اثر از هر سه جنبۀ سبکشناختی یادش...
متن کاملبررسی و تبیین اندیشههای عرفانی عطار نیشابوری
این مقاله با عنوان «بررسی و تبیین اندیشه های عرفانی عطار نیشابوری» به تبیین اقوال و آراء عطار نیشابوری در دو مبحث عرفان نظری و عرفان عملی پرداخته است. بخش عرفان نظری مشتمل بر مباحثی چون ستایش و نکوهش ابلیس، تأویلات عرفانی دو سویه که مرتبط با مبحث ابلیس ستائی است، اتحاد و حلول عرفانی، استغراق در ذات احدیت، وحدت وجود و سیمای زنان و بخش عرفان عملی مشتمل بر مباحثی چون اصل عرفانی، منازل و مقامات عرف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023